Spishandduk

Nu har jag äntligen sytt lite, det blev en spishandduk med ett motiv av ett "Träslott".
När jag gjorde min Hälsingetur med besök på loppisar m.m.  så köpte jag tyg av Ingrid Stener Bång som hon designat. Screentryck på linnetyg.
Tanken när jag köpte tyget var att sy en tygkasse..........men det räcker nog till det oxå.

Modell egen:

Eftersom jag inte hade någon frottehandduk hemma så sydde jag en handuk av en bit linnetyg som jag hade hemma.
Sydde på en bit linnefärgad spets nertill på handduken.

Närbild på "Träslott".
Jag sydde på remsor runt motivet så jag fick upp storleken på överdelen,
jag hade sån tur att jag hade ett linne tyg hemma som ser ut att vara samma
kvalite som det tryckta tyget...................ibland har man tur.

Sytt på kardborreband (hade bara svarta hemma) för då behöver man bara tvätta handduken när den blir smutsig.
Ska köpa en frottehandduk och göra en handduk som passar överdelen , kan ju vara bra att ha att byta med ibland.

Nu ska jag sy två grytlappar/pannlappar som passar till.

Rättvik= Crusing & tyger

Igår gjorde jag och sambon en liten utflykt till Dalarna, närmare bestämt till Rättvik.
Innan vi kom fram till Rättvik tog vi en fikapaus med utsikt över Siljan. Fika korgen var packad med goda smörgåsar och kaffe.

När vi sedan fortsatte vår resa in mot Rättvik det gick sakta, sakta eftersom det alltid är Classic Car week i Rättvik v31 och alla fina bilar Crusade.

När vi kom in i Rättvik parkerade vi bilen och tog till "appostlahästarna" När vi kom ut på gågatan såg jag ett skyltfönster med tyger, - vänta, här måste jag in sa jag till sambon. (butiken heter Nalle- tyg.)
Hittade tyg med bilar och fina plåtaskar med trådrullar i,
När vi kom hem på kvällen igen och sambon fick hålla upp tyget för fotografering sa han, -synd att det var Engelska bilar.
Bilar som bilar tänkte jag...............................sambon gillar Amerikanska bilar.

fina plåtaskar........

Sen bar det iväg ner mot Campingen i Rättvik där många fina bilar fanns förutom dom som crusade  omkring på gatorna.

Här är några få av alla bilar vi såg. Sambon fick tuppskinn av en del vackra kärror, en annan har lite svårt att förstå det men det är nog samma känsla som när en annan ser ett fint tyg eller ser en symaskin som man skulle vilja ha ; )

Efter några timmar i Rättvik gick vi mot bilen, då hittade jag en inredningsbutik som jag bara besökt på nätet förut.
http://livetpafurutorp.blogspot.com   Butiken Furutorp är en fin butik för oss som gillar inredning, det blev inget köpt men fick en ideé till en gardinkappa till köket.  Är sugen på Furutorps vackra plastmattor.................

En trevlig dag med bra väder där både sambon och jag fick utlopp för våra intressen. Brummet av V8 motorer, krom , vackra åk som gled förbi för sambon och tyg/inrednings affärer för mig.  Ja, jag njöt av en del fina bilar jag med ; )

Nu händer det inte mycket....................

på sy fronten.
 Jag inte fått upp mina hyllor i syrummet och allt ligger mest huller om buller men det skall väl bli nån ordning snart hoppas jag.

Idag kom mina beställda berlocker från  Made By Roz
 Berlocker att dekorera mina sydda alster med.

5 st fyrkantiga med en ängel och på baksidan texten "Made for en angel"
10 st händer med texten "Hand made"
1 st hand med halsband,. Den ska jag ha som en dekoration på en kommande Vintage bonad...........som jag har i huvudet, hoppas det blir verklighet oxå ; )

MADE BY ROZ        Pärlor, smyckesdelar, berlocker och mycket mer

Bilder från min Hälsingetur........

Fjäril på Rönnspirean som växer utanför stugknuten.

Rosorna doftar underbart gott.

HÄR KOMMER FLER BILDER FRÅN MIN LOPPISRUNDA
 Ljusstakar och en liten vas i pressat glas. (Loppis i Norränge)

Spolar till Spinnrock.
Jag har spetsar och band upplindat på dessa spolar, 10 st fick följa med mig hem. (Loppis i Runemo)

Nåldyna som skruvas fast i bordskanten, Tändsticksask, plåtburk från apoteket i Arbrå, ett litet plåtfat med Husqvarna emblem, fodral i trä för virknålar. (Loppis Runemo)

Lampa i plåt för 30 kronor, den ska jag spraymåla vit. (Loppis i Norränge)

Lampa köpt på Majas Cafe i Regnsjö

En underbar dag som sagt (läs föregående inlägg) som vi avslutade med fiske och korvgrillning.
Lillsjön, Arbrå.

Linda & Bibbi fixar elden.

Mamma, syster Karola och kusin Monika.

Linnea med metspö

Tur att vi hade håv med oss. Glada miner när "VI" fick fisk.

Syster Karola med "våran" fångst................Regnbåge.

Två fina regnbågar som tillagades dagenefter i ugn,
då några åt Regnbåge och de andra njöt av Surströmming.

Ett glatt gäng där Vi känslan var stark.
Alla hjälptes åt eftersom vi bara hade ett fiskespö...............(jag hade min fiske utrustning kvar hemma i Gävle)
Karola hade ett kastspö som Monika förberedde och kasta ut i sjön, när "Vi" fick napp sprang Linda till bilen och hämtade håven till Karola så hon kunde ta upp fisken när Monica fått den till land.

Jag tog ett vedträ och klappa till fisken(hua, det låter det) Linda och mamma stog bredvid och grät när jag slog ihäl den stackarn, efter det tog syster Karola över för att rensa fisken. Under tiden agnade Monika om och kastade ut igen efter 10-15 minuter var det dags igen för nästa fisk.

Linnea höll elden vid liv och Elisabet gick omkring och njöt av att hon äntligen fått sin första fisk för det var ju "VI" alla som varit med om att få dessa fiskar. Bibbi hade bakat en god Tigerkaka som smakade bra efter att vi fått vår fisk.
Vi hade ju även korv & korvbröd med tillbehör samt deg så vi kunde göra pinnbröd. Vi virade degen runt korven och grillade det var gott.

STORT TACK till alla som var med och skapade denna VI känsla och gjorde en trevlig dag ännu trevligare med många skratt.
Bibbi, Monika, Kerstin, Karola, Linda(-Marie), Elisabeth, Linnea
Tack från Eva

Hade även tänkt att jag skulle besöka Villa Vanilj under dessa dagar men öppentiderna passade inte denna gång.
Men det blev ytterligare en fiskekväll med korvgrillning, ingen fisk denna gång trots att jag lånade lillebror Andreas fiskespö. men det är inte fisken som är det viktigaste. Jag värdesätter mer att få vara ute i naturen och njuta.

En golfrunda i Bollnäs(Minigolf där jag slog två spikar) där jag kom sist, men det gör inget jag är lika glad ändå. : )
sen gick vi till Strand restaurangen(?) och åt mat. God mat, dyrt, snyggare inredning har jag sett. Utifrån ser det stängt ut.  MEN MATEN VAR GOD och det var huvudsaken.

Min Hälsingetur avslutades med Bilbingo tillsammans med Karola & Håkan (Om vi vann???? nä, men vi var nära : )
Min Sambo kom upp och hämtade mig uppe i stugan så jag slapp ta X-tåget hem med alla mina Loppis fynd.
Tack minvkära Sambo.

Rapport från Hälsingland

Gårdagen tillbringades på olika Loppisar i Hälsingland, vi började i Norränge, Arbrå.
Där fanns även målade rullgardiner och linnetyger som Inrid Sterner hade målat.

Den vackra dörren hos Ingrid, vi fick även komma in och titta. oj så smakfullt och fint.

Ljusstakar, byxgalge, linnetyg med tryck Hälsingegårdar.

Spetsar från loppis i Röste

rivjärn, små skålar, ett glasfat, silverfat köpt på loppis i Höle

Senare på kvällen var vi 8 tjejer som åkte iväg till skogen för att fiska och grilla korv. Till historien hör att vi bara hade ett spö men fisk fick vi, fina Regnbågar som tur var hade vi en håv oxå. En trevlig avslutning på dagen.
Fler bilder kommer men det tar sån tid att lägga upp bilderna så det får jag göra när jag kommer hem igen.

Nu drar jag till Hälsingland några dagar

Under mina dagar i Hälsingland hoppas jag kunna besöka dessa två ställen.

Villa Vanilj i Bollnäs  http://villavanilj.blogspot.com

Majas Cafe i Rengsjö http://www.majascafeopresenter.com

Trevlig helg!

Nu fungerar min Huskylock 580 ED.......

Ja det var ett par veckor sedan jag fick hem den från "symaskinsdoktorn" men jag har inte haft tid att testa den.
Efter att jag trätt om trådarna som hade trasslat sig under transport så fungerar den utmärkt.
JAG ÄR GLAD....TRALL, L A LA.

För att testa maskinen sydde jag ihop tygpåsen med Tilda tyger.
Nu återstår att trä i band i påsens kanaler, så är den färdig sedan.

Tilda tyger, broderier, applikationer..............

Nu ska det sys några tygpåsar.

Av detta ska jag sy en påse. Tilda Tyger och broderiet är från Loralie Design "Fashion Beach II"

Av detta ska det oxå bli en påse.  Applikation/mönster från Tildas Hus.
Spets, knappar & band ska jag använda som dekoration.

Avslutar med en bild på hur det såg ut på himlen hos oss i går kväll.

Stor kvadratväska färdig

Nu har kvadratväskan äntligen blivit färdig. Idag passade det ju bra att sitta inne vid symaskinen............ regn och blåsväder då är det tillåtet att sitta vid symaskinen ;-)

Mönstret/modellen till den här väskan hittade jag här,  Lappeklipp http://lappeklipp.blogspot.com
Har sytt efter hennes beskrivning tidigare men då gjorde jag kvadraterna(22st) 8x8 cm enligt "Lappeklipps"beskrivning.
Bilder finns i min blogg en rosa och en blå väska.

I början av Juni var jag och sambon till Stockholm, när jag kommer  till Stockholm då är Panduro och Mattsons Band ett måste.
Så även denna gång...........På Panduro blev det tyger och ett väsk-smycke till denna kvadratväska.

Kvadrater 15x15 cm(22st)

Väsksmycke i Antik metall.

Väskan är inredd med stora fickor samt en ficka för mobiltelefon och det obligatoriska nyckelbandet som alla mina väskor har. Det ska sys i kardborreband till ena i fickan................men hade inget hemma.

Bytt, bytt kommer aldrig mer igen.

Min "Scrappande" syster Elisabeth hade en väska över, som jag bytte med henne mot en necessär.
Det är nog det bästa byte jag gjort. (Även Elisabeth blev nöjd)
Den är så bra att ha med sig på Sy-Cafe, Broderiträffar m.m. eftersom den har så många fack  får alla saker sin speciella plats i väskan -rullkniv, sax, måttband, nålar, tråd, märkpennor, fingerborg, sprätt, tyger och ditt pågående projekt om det inte är för stort.

(Bilder "lånade"från internet.)
Jag har samma sort som den till vänster, väskan till höger finns på Clas Olsson och är en verktygsväska.
Pris ca 300-400:-

Väskan till vänster finns att köpa på Scrapbooking affärer och internetbutiker, här nedanför är adresser till två.

Butik lilla Handarbetsboden/Bollnäs. Webbutik  http://lillahandarbetsboden.se/default.asp?cat=52

Butik Arkivet Papper & Design/Göteborg. Webbutik  http://www.arkivetdesign.se/?artnr=Tote-Ally+Cool+r%F6d

P.s  det finns fler butiker som har dessa väskor, men dessa hittade jag när jag tittade lite snabbt på nätet.

Här är några bilder på min väska. I botten på väskan finns ett fack med dragkedja i facket finns en liten låda som går att ta ur, bra för småsaker- märkpennor, sprätt, tråd m.m.

Ha en bra dag! I Gävle öser regnet ner och det blåser kraftigt.......................kanske det blir lite sömnad idag.

Liten badrums tavla............

En liten bonad till badrummet 23x28 cm.
Nertill i vänstra hörnet hänger ett berlock i form av en hand där det står "Hande made" på.

När sambon och jag var ner på stan idag var jag in på hobby affären och för att fylla på mitt lilla lager med berlocker.

Hittade................ Stjärna "Just for you" 5st för 12,50, hjärtan "Made With Love" 5st för 12,50.
Även mitt lilla lager på karbinhakar (använder dom när jag syr väskor) börjar ta slut så jag köpte även 2 påsar för 20:-/St
(stl. 39x18mm)

TIPS!  (Tack för tipset Anneli)
Idag fick jag ett tips om att Made By Ros säljer samma berlocker dom har även fler sorter.

Jag ska göra en liten beställning av berlocker. Jag dekorerar mina sydda alster med berlockerna...................jag tycker ju om det där lilla extra ; )

Det är så roligt................

att stygnsätta broderier själv.

Sökte efter bilder på änglar på nätet, hittade en som jag tyckte var jättesöt.  Jag "lånade" bilden och stygnsatte den idag i Janomes Digitizer Jr.
EN ÄNGEL I BADET

Innan ängeln hoppade ner i badet hängde hon upp sina vingar på hyllan ovanför badkaret.
p.s Jag ska göra om broderiet senare och använda lite olika färger i broderiet, men det får bli en annan dag.

Av broderiet ovan ska det bli en badrumsbonad, den ska ramas in med lite remsor .
Broderiet är ca 14x17 cm. och är broderat på bomullstyg samt en dukvadd som mellanlägg för att få lite bulligt utseende. (syns inte så bra på bild)

Nu har jag kommit igång..............

Nu skulle jag haft fler handdukar att brodera på..............skulle köpt fler idag, men minnet var inte med i affären ; )

Detta broderi är broderat upptill på handduken.

Ytterligare en handduk, men på den här är broderiet nertill.
Broderiet på Kalkonen (handen) kommer från Embroidery Library.

Upptill på en av de blå handdukarna.................

Samma handduk som ovan, men detta broderi och applikation sitter nertill.
Broderierna kommer från HQ nr 56 ( Tack för hjälpen med broderierna Lenis!  Visste ju att jag hade dom. med din hjälp var det enklare att hitta dom)
 I pratbubblan står det "Diskar gör jag sen...... Zzzz" som jag gjort i Digitizer Jr, så nöjd med det programmet, lätt att använda och stygnsätta egna broderier.
Hjärtat fick jag sätta dit pga. att jag hade placerat handduken fel i broderiramen och jag upptäckte det försent, det var så svårt att sprätta så felet döljs av applikationen. Langettsöm ska sys runt.

Den fjärde handuken "Himla Disk"  finns i ett tidigare blogginlägg.

Lyssnade på reprisen av " Sommar" som Lena Philipsson(radions P1) hade idag.
Kul att lyssna på medan brodermaskinen gjorde sitt........................

En trevlig dag

Idag har jag och två "brodöser" varit och hälsat på en annan "brodös".
Det blev en heldag hemma hos Bibbi med fika, sallad, jordgubbar................och fika. mycket prat och skratt.
En trevlig dag helt enkelt.

När jag kom hem blev jag sittande vid datorn för att kolla igenom mina broderier efter lite sjömotiv................vet ju att jag ska ha broderier med sjömotiv -men i vilken mapp????
 Hittade ju inte på dom tänkta broderierna så det blev att jag broderade kaffekopparna och en text.

Sökande efter sjömotiven fortsätter ; )

det är inte mycket man orkar i värmen

Men att göra några klick på tangentbordet orkar jag göra.
I går kom paketet. från anyhow.se inredning, design, färg & form http://anyhow.se/
Snabb service + + + +

Allt var så väl inslaget ++++++,
alla band låg i små cellofanpåsar  (alltid + för det där lilla extra)

MITT INKÖP:
Klassiska klädnypor som ska användas i syrummet och inte till tvätt. .
Linneband med vit kant.........finns alltid nått att dekorera med, bra att ha.
Linneband smalt.............alltid bra att ha.
Linnespets................finns alltid saker som kan behövas piffas upp med linnespets.
Glimmiga knappar............det kan man väl heller inte vara utan.

SUMMA SUMMARUM:
Man kan ju aldrig veta när man behöver dessa "bra saker" som jag inhandlat................eller hur??
Allt kommer till användning förr eller senare  ;- )

Närbild på klädnypa
Jag ska leta rätt på ett snyggt  snöre som jag ska ha tillsamans med mina nya klädnypor.

I väntan på att bli anväda får spets och band vara upplindade på spinnrockens spolar och vara en fröjd för ögat på min vita lilla hylla. Allt som är vackert får gärna vara framme..................................