Liten quilt i rufsteknik

Ibland kan det vara skönt att få färdig framsida, baksida och mellanlägg(bomullsvadd) på en och samma gång........
Den här tekniken gör det möjligt.

Man quiltar antingen med brodermaskin (det har jag gjort) eller på vanlig symaskin eller för hand.
Lägger framsida mellanlägg och baksida som en sandwich, quiltar.
När man har fått ihop ett antal rutor syr man ihop rutorna. och avslutar med en kant(jag frihandsquiltade kanten på min quilt. Jag sydde ihop mina rutor och kanten med en sömsmån på ca 2 cm.
När quilten fått den storlek man vill ha och den är helt ihopsydd. sy även en söm(med sömsmån 2cm) runt om ytterst på ytterkanten.

Vadden /mellanlägget ska bara ligga mellan själva quiltningen. Ej gå ut i sömsmånen (2cm)
Klipp sen fransar i sömsmånen, tvätta quilten för att få fram den rätta rufseffekten..........

 Jag stoppade i min lilla quilt i ett påslakan som jag sen gjorde en knut på, man vill inte ha hela tvättmaskinen full med ludd/trådar från quilten.  


Framsida. 105x105 cm


Närbild på framsidan med rufs och quiltningen.


Baksida utan rufs


närbild på baksidan


Närbild på ytterkanten och frihandsquiltningen.

Kommentarer
Postat av: carina

Vad läckert det blev med att sy i rufsteknik

2010-08-16 @ 07:59:38
URL: http://anno1896.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0