Sypuff

När jag städade och plockade bland mina saker i syrummet hittade jag 4 st hjul som jag köpte för många år sedan. Hjulen skulle skruvas fast på en sypuff som jag gjort.................även det för mångas år sedan. 
Varför inte hjulen blivit fastskruvade på puffen är för jag behövde två hjul till för att den skulle bli stadig. "Puffen" är sexkantig och jag insåg att om jag bara hade 4 hjul skulle den bli för ostadig.
Så nu har jag varit ner på "Gubbarnas Paradis" Clas Ohlson och införskaffat två hjul till.
6 stycken hjul är nu fast skruvade på puffen. Bättre sent än aldrig ; )

Nedre delen av puffen är först klädd med syntetvadd sen klädd med grå Vadmal. Locket är vadderad med skummgummi och syntetvadd samt klädd med fårskinn. Fårskinnsspill som jag sytt ihop till ett störrestycke  sen har jag klätt locket med det.


De 6 hjulen är nu på plats. Det går lättare att flytta puffen samt att den kom upp en bit från golvet så att inte vadmalen blir nött (den del som förr stog på golvet).
Puffen är full med tillklipta mattrasor.......................

Vadmal, vävt av ylle behandlat i en vadmalsstamp där tyget  valkas ihop av vatten och rörelse. Det ger ett tätt, varmt och vattenavstötande tyg som är slitstarkare än ylletyget är utan behandling. Vadmal, liksom kläde, vävs av kardullgarn.


Historik
Vadmalstyg har likheter med det ylletyg som kallades för kläde men vadmal kunde tillverkas av den svenska ullkvalitet som fanns att tillgå.

Bland de textilfynd som gjorts i Lödöse, med dateringar från 1300-1600-tal, norr om Göteborg , är vadmal sällsynt, vilket också uppmärksammats. Vadmal omnämns i skrifter från 1292. Bockstensmannens kläder (tidigt 1300-tal ) var av valkat ylletyg.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0