Beskrivning på tygblommor

Här kommer en liten beskrivning på hur man gör tygblommor.
Perfekt sysselsättning framför tvn, eller när man har en stund över tex. på tåget .


Det här behöver du:
Sax
Fingerborg (kan va bra att ha)
Tråd ( tex. Gutermans knapphålstråd eller annan stark tråd)
Synål
5 stycken tygbitar med storleken 8 x 8 cm ( 8 x 8 cm  & 6 x 6 cm är de storlekar jag brukar göra)
1 st. knapp
1 liten rund tygbit som är något större än knappen
Syntetvadd

Så här gör du:
Klipp till 5 stycken tygbitar som är 8 x 8 cm.



Vik nu  fyrkanterna till en trekant.



Vik dom ytterligare en gång


Trä nu i en tråd vid den "fransigakanten"



Gör nu likadant med de resterande fyra kronbladen.
Drag nu åt tråden ordentligt så kronbladen bildar en ring och fäst tråden.



Nu har du en fin liten blomma , men det fattas en liten klädd knapp i mitten.



klipp ut en tygbit  och vadden något större än knappen.



Trä i en rynktråd i tyget drag åt lite grann. Lägg i vadden och knappen,
drag åt och sy några stygn. Fäst tråden.



Placera knappen på kronbladen och sy på knappen.


Vill man kan man sy blad till blomman oxå , gör då två fyrkanter (grönt tyg) i tex 12 x12cm
och gör på samma sätt som du gjorde kronbladen. placera bladen underblomman och sy fast bladen i blomman.



Lycka till!
Hoppas du/ni förstår min beskrivning ...............
Annars får ni skriva en fråga under kommentarer så svarar jag så fort jag kan.

Eva


Kommentarer
Postat av: RutViola

Nämän!! Det var ju de här som mina Glädjebrodöser fick göra sist de var hemma hos mig.

Tack för titten

RutViola

2008-07-11 @ 19:38:01
URL: http://www.metrobloggen.se/RutViola
Postat av: Träslöjdsfröken

Hej Eva! Håller just på och syr en söt mössa till min systerdotter, kom på att jag skulle ha en blomma på den. Jag hittade din sida på första sökningen, kul - och fin blev blomman. Tusen tack! /Anna-Frida

2008-11-27 @ 20:05:23
URL: http://www.kansjalv.info
Postat av: Lola

Hejsan, tänkte bara säga tack för beskrivning

2009-09-10 @ 06:08:06
Postat av: Ellinor

Vad fint, nu ska jag rota bland mina stuvbitar!

Tack!

2010-07-14 @ 03:04:53
Postat av: Sara

Tack för tipset! Funkade jättebra :)

2011-01-09 @ 17:32:30
URL: http://www.entallrik.se
Postat av: Elisabeth

Jättesöt blomma, den skall jag prova att göra.

2012-10-25 @ 12:43:09
URL: http://evrellansdesign.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0