Necessär, snedslå & dragkedja


Jag har fått förfrågningr  hur jag syr i snedslå och dragkedja i mina Necessärer...........image423

Jag sydde den här nu på förmiddagen passade då på att ta några bilder under arbetets gång.


image424

Jag utgår från mönstret från boken, Skapa av lappar av Annie Eikenes. När jag syr snedslå och dragkedja gör jag det lite annorlund än det står i boken.

image425

1. Jag viker ut ena sidan på snedslån, lägger snedslån kant i kant med "necessären"  och nålar sen syr jag i snedslåns vikning (diket). Jag låter snedslån vara Ca 1,5-2 cm längre i var sida av "Necessären".
Gör lika på andra sidan.

image426

2.  Viker över snedslån till baksidan, låter snedslån på innsidan av "Necessären" täcka sömmen  som du nyss sytt. Sen tråcklar jag från framsidan fast snedslån.
Gör lika på andra sidan.

image427

3. Nu ska dragkedjan sys i. (Jag använder dragkedja på metervara när jag syr mina Necessärer)
Dra ur kläppen ur dragkedjan.  (Även här låter jag dragkedjan vara 1,5 -2 cm längre än "Necessären")
Ta ena delen av dragkedjan lägg under snedslån  och "Necessären". ( Kolla på baksidan så att  dragkedjans "tygkant" ligger kant i kant med snedslåns) Sy nu fast dragkedjan, sy ca 1-2 mm in på snedslån. Sprätta bort tråckel stygnen.
Gör lika på motsvarande sida.
Montera i kläppen till dragkedjan.


image428
Närbild på application.

image429

Baksidan på necessären, mönstersömmar och frihandsquiltning.
Hoppas ni förstår min beskrivning  : )
P.s ha en trevlig sydag, det ska jag ha.

Kommentarer
Postat av: Marianne fröding

Tack! Det var fina bilder och kommer att vara till god hjälp. Jag har inte gått några kurser,men har
kollat i några böcker,men de glömmer de där fiffiga sakerna! Det jag
testat innan har blivit så där. Nästa projekt för mig nu är att få till ett snyggt avslut där blixtlås möter tyget i sidan samt trä på kläppen ;-) Jag har kört av otaliga nålar på detta,men det kasnke är så att maskinen behöver en service...//Marianne

2007-08-13 @ 07:40:31
URL: http://froding.blogaspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0