Vitsömsbroderi..........

Hade jag tänkt göra i söndags. Men eftersom jag hade missat lägga in broderiet på USB-minnet så blev det inget Vitsömsbroderi/Engelskt broderi.

I går kväll (med sprängande huvudvärk) startade jag brodermaskinen med det tänkta broderiet. Det var så roligt att sy för broderiet blev så väldigt fint. (trots min huvudvärk)

ENGELSKT BRODERI (Denna typ av broderi var mycket populärt vis sekelskiftet)
Engelskt broderi är ett vitsömsbroderi som är sammansatt av stora eller små hål och klumpsöm.
De ytor som ska broderas fylls först med täta små tråckelstygn eller kedjestygn. därefter syr man över dem med plattsöm. Broderiet höjs då upp i relief mot tyget och blir tydligare när man syr med vitt garn. Det är detta vi kallar klumpsöm.
Om man hittar ett påbörjat  broderiarbete i vitsöm från mormors tid, kan man ofta se att det ligger två typer av garn tillsamans med broderiet. Orsaken var att fint broderigarn var dyrt och svårt att få tag på.
Därför broderade man fyllningen med billigare garn av enklare kvalittet, medan de övre stygnen syddes med fint garn.
Idag använder vi oftast samma typ av garn till båda momenten.
Engelska hål sys på tättvävt tyg med märkgarn (löst eller hårt tvinnat) eller lingarn. Till denna söm behöver manen pryl (en spetsig pinne) och en vass sax.  KÄLLA:Stora Broderiboken av Karin Mundal

Men så har inte jag gjort.......................... Jag har ju brodermaskin så jag använder ju såklart den  : )
Jag använde ett gamalt tättvävt bomullstyg, en spetsig sax, broderitråd, mellanlägg,
brodermaskinen och broderikort nr 201 från HQ avslutade med en spets, spetsig träpinne.

Det blev en oval duk med måtten 37x66cm
Broderiet kommer från Hq broderikort nr 201, Floral Cutwork.


Här är ena halvan av broderiet (den andra delen är spegelvänd)


Lite spets runt kanten.
Jag var så duktig och tråcklade spetsen innan jag skulle sy på den med symaskinen.
När jag sitter vid symaskinen  så upptäcker jag att jag tråcklat på spetsen på avigsidan av duken.
Drog då ur tråckeltråden och sydde på spetsen på duken utan tråckeltråd.................Grrrrrrrrr.
Det resulterade i att det blev lite draget : (
Har  huvudvärk även dag............ måste bero på det : )


Hela broderiet

Det blev ett långt inlägg i kväll.................. nu ska jag ta en Alvedon och en Ipren så kanske jag slipper huvudvärk när jag går och lägger mig.
Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Bibbi

Eva vad du är produktiv... du vilar visst aldrig och inte din maskin heller... inte att undra på att den ger upp... nån gång så där! Tack snälla du... för ditt meddelande! Jag hoppas att jag kan vara med nästa gång... det är ju så roligt på våra träffar!!

2009-01-13 @ 23:18:48
URL: http://bibbiblogg.smartamarta.se/#home
Postat av: Lotta i S-vall

Men himmel va fint, du är då en riktig inspirations källa du,

Inte är det så att du håller kurser eller nåt sånt ???

Jag kommer såå gärna då :-)

Krya på dej

Lotta

2009-01-14 @ 07:45:53
Postat av: Eva

Hej Lotta!

Nej, jag håller inga kurser. Men vi är ett gäng tjejer med Janome Brodermaskiner som träffas 1 söndag i månaden och broderar med våra brodermaskiner. Där får man många tips och ideer.

Vi inspirerar varandra och hjälps åt när vi får problem.

Ha det gott! //Eva

2009-01-14 @ 13:23:38
URL: http://minaquiltar.blogg.se/
Postat av: MissStorm

Så vackert! Kul att få lära sig hur det går till att brodera också.

2009-01-18 @ 21:02:05
URL: http://missstorm.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0